in

Back to school: 5 trucuri pentru o memorie de invidiat

Nu te baza pe faptul că eşti tânăr şi poţi reţine uşor anumite lucruri. Memoria trebuie antrenată. Află ce anume trebuie să faci:

1. Somnul dulce mult aduce

Credeai că în timpul somnului creierul tău „şomează”? Ei bine, nu este deloc aşa. Deşi corpul intră într-o perioadă de repaus, creierul este activ, la nivelul lui având loc o serie de procese prin care sunt „puse în ordine” şi consolidate informaţiile primite peste zi. Aşadar, atenţia, capacitatea de concentrare şi memoria sunt puternic influenţate de calitatea şi de durata somnului. Studiile au demonstrat că somnul favorizează producerea de noi celule în zona hipotalamusului, parte a creierului implicată în coordonarea activităţilor care vizează memoria spaţială. De asemenea, s-a dovedit că ciclurile de somn lent au efect de împrospătare a memoriei episodice, memoria prin care ştim când şi unde s-a întâmplat ceva.

2. O memorie bună presupune şi o „gimnastică a minţii”

Ca şi muşchii, memoria funcţionează pe principiul „cu cât e folosită mai mult, cu atât este mai în formă”. Aşadar, pune-ţi cu regularitate mintea la treabă. Implică-te în activităţi intelectuale cât mai variate, care să-ţi antreneze diferitele tipuri de memorie (vizuală, auditivă, episodică, procedurală etc.). Şi pentru asta nu trebuie să desfăşori cine ştie ce activităţi complexe, pentru că şi activităţile relaxante precum cititul sau unele jocuri (table, remi, jocuri de cărţi) sunt revigorante pentru creier.

3. Alcoolul, tutunul şi anumite medicamentele dăunează grav memoriei!

Când vine vorba de alcool sau de tutun, este necesară întotdeauna precauţia. Alcoolul poate fi şi prieten şi duşman, cantitatea consumată făcând diferenţa. Excesele nu sunt niciodată indicate, cu atât mai puţin în cazul alcoolului. Consumat frecvent în cantităţi mari, alcoolul poate determina apariţia unei carenţe de vitamina B1, din cauza căreia pot apărea leziuni ireversibile ale creierului. Prin urmare, va fi afectată, fără îndoială, şi memoria. La fel de dăunător este şi consumul de tutun. Dacă pe moment nicotina poate stimula procesele cognitive, în timp, consumul ridicat de tutun diminuează aportul de oxigen de la nivelul creierului. În aceeaşi categorie intră şi unele medicamente prescrise în caz de anxietate, depresie sau probleme urinare. Din fericire, efectul lor negativ asupra memoriei încetează odată cu oprirea tratamentului.

4. Memorie sănătoasă în corp sănătos

Simpla obişnuinţă de a merge pe jos o oră şi jumătate pe săptămână întreţine funcţiile cerebrale, împiedicând pierderile de memorie. Explicaţia este una simplă: sportul asigură o mai bună oxigenare a creierului, înlesnind astfel procesele care au loc la acest nivel.

5. Consumă alimentele potrivite pentru memorie!

Nuci, seminţe, peşte gras, fructe de pădure, cereale intregrale – sunt excelente pentru memorie. Ca în cazul oricărui aliment, nu face exces! O mână de fructe de pădure pe zi este suficient. Nu uita nici de legumele verzi. Câte puţin din fiecare şi vei avea o memorie de elefant!

 

 

Foto: Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te ia cu ameţeli? Ai grijă să nu ai o boală gravă!

10 motive pentru care ne place şcoala!